5. Hafta Gebelik

Anasayfa / Hafta Hafta Gebelik / 5. Hafta Gebelik

5. Hafta Gebelik

Rahiminizin derininde, embriyonuz hızlı bir şekilde büyüyor. Bu noktada, bir susam tohumunun büyüklüğünde ve görünüşü ise bir iribaş gibi görünüyor. Şu anda üç katmandan oluşuyor - ektoderm, mezoderm ve endoderm - daha sonra tüm organ ve dokularını oluşacak.
Bu haftada bebeğin kalbi kan pompalamaya başlar. Plesentası görevini yerine getirmeye başlar. Eğer sigara alkol kullanan bir bireyseniz bunu bu haftadan itibaren bırkmanız gerekir.
5. Hafta Gebelik

Bebeğinizin 5. Haftada Gebelikte Ki Serüveni


 

Rahiminizin derininde, embriyonuz hızlı bir şekilde büyüyor. Bu noktada, bir susam tohumunun büyüklüğünde ve görünüşü ise bir iribaş gibi görünüyor. Şu anda üç katmandan oluşuyor - ektoderm, mezoderm ve endoderm - daha sonra tüm organ ve dokularını oluşacak.

Bebeğinizin beyninin, omuriliğinin, sinirlerinin ve omurgasının filizlendiği nöral tüp, ektoderm adı verilen üst tabakada gelişmeye başlıyor. Bu tabaka aynı zamanda cildine, saçlarına, tırnaklarına, meme ve ter bezlerine ve diş minesinin de oluşmasını sağlayacaktır.

Kalbi ve dolaşım sistemi orta tabakada veya mezodermde oluşmaya başlar. (Bu hafta aslında minik kalbi odalara bölünmeye ve kan pompalamaya .) Mezoderm ayrıca bebeğinizin kaslarını, kıkırdaklarını, kemiklerini ve deri altı  dokusunu oluşturur.

Üçüncü tabaka veya endoderm, akciğerlerini, bağırsaklarını ve erken idrar sistemini, ayrıca tiroidini, karaciğerini ve pankreasını barındırır. Bu arada bebeğinize besleyici ve oksijen veren plasentanız ve göbek bağı görevini yerine getirmeye başlıyor.

Sizi 5. Hafta Gebelik de Neler Bekliyor?

Hamilelikle ilgili bazı belirtileri zaten çoktan fark etmeye başlamışsınızdır. Birçok kadın, ilk haftalarda başlayan ağrılı göğüsler, yorgunluk ve sık idrara çıkma sorunlarını dile getirir. Gelecek haftalarda ortaya çıkma olasılığı daha yüksek olsa da bulantı da ilk haftalarda görülebilir.

Ayrıca, bazı kadınların ilk trimesterde bulantı ve yorgunluğunu normal seviyelerde olarak görse de, uygun bir egzersiz rutini ile bu sorun ile baş etmek isteyebilirsiniz. Egzersiz, sahip olduğunuz fazla kiloyu kontrol altına almak için ihtiyaç duyacağınız güce ve dayanıklılığa gelmenize yardımcı olacaktır. Yapacağınız düzenli egzersiz ile ağrılarınızı hafifletmenin yanı sıra stresinizi azaltmaya da yardımcı olacaktır. Egzersiz, aynı zamanda, doğum zamanı yaşayacağınız doğum sancılarınızı hafifletmeye de yardımcı olacaktır.

Son olarak, hamilelik boyunca egzersiz yapmaya devam ederseniz doğum yaptıktan sonra geri  eski kilonuza dönmeniz daha kolaydır. Keyif alacağınız güvenli, orta derecede güçlü bir aktivite seçin. Yürüyüş ve yüzme, hamile kadınlar için ideal seçimlerdir.

Erken doğum öncesi randevunuzu alın ve randevularınıza devamlı gidin. Doğum öncesi düzenli gidilen doktor randevuları bebeğinizin sağlığı için önemlidir - ve tabii ki sizin için. İlk doğum öncesi gideceğiniz 8. Haftalardaki randevu  da komplikasyonlara yol açabilecek belirli durumlar için muayene edilirsiniz.

Doğum öncesi vitaminlerinizi aksatmayın. Çoğu doğum öncesi vitamin takviyelerinde, standart bir multivitaminde bulacağınızdan daha fazla folik asit, demir ve kalsiyum içerir. Hamile kadınlar bu besin maddelerinden daha fazlasına ihtiyaç duyarlar. (Ancak vitaminleri aşırıya kaçmayın; fazlası sizin için iyi olmayabilir ve hatta bazı durumlarda tehlikeli olabilir.)

Aldığınız ilaçlar hakkında doktorunuza danışmayı unutmayın. Güvenerek ve doktorunuza danışmadan satın aldığınız vitaminler sizin için tehlike yaratabilir. Kronik bir rahatsızlığınız veya şu sıralar ilaç kullanıyorsanız belli bir süre ilaç alımını durdurarak bu durumu doktorunuz ile değerlendirip o şekilde devam etmenizde fayda vardır.

Sigara içiyorsanız sigarayı derhal bırakınız. Sigara içmek, düşük yapma, plasental problemler ve erken doğum da dahil olmak üzere birçok soruna yol açar. Ayrıca fetal büyümeyi yavaşlatır ve ölü doğum ve bebek ölüm riskini artırır. Bazı araştırmalara göre hamilelikte sigara içmek dudak veya damak yarıklı bir bebeğe sahip olma riskini arttırmıştır.

Bırakmak ya da kesmek için asla çok geç değildir. Şuan kullanıyor ve bir sorun oluşmadıysa henüz, bu oluşmayacağı anlamına gelmez. Sigarayı ne kadar erken bırakırsanız kendinizi ve bebeğinizi bir o kadar korumuş olursunuz.

Alkol kullanan biriyseniz alkolü de hamilelik ve emzirme süresinde kullanmayınız. Günde az bir bardak içki içmek, düşük olasılığını artırabilir ve çocuğunuzun öğrenme, konuşma, dikkat, dil ve hiperaktivite ile ilgili sorunlara neden olur. Kimse, en küçük miktarda alkolün bile gelişmekte olan bir bebeğe ne kadar zararlı olabileceğini tam olarak bilemez, bu yüzden alkolü tamamen bırakın.

Eviniz de ve iş yeriniz de güvenli olduğundan emin olun. Bazı işler veya hobiler sizin ve gelişmekte olan bebeğiniz için tehlikeli olabilir. Eğer rutin olarak kimyasallara, ağır metallere (kurşun veya cıva gibi), bazı biyolojik atıklara veya radyasyona maruz kalıyorsanız işinizi değiştirmeniz ve ev ortamınızı derhal düzenlemeniz gerekmektedir.

Bazı temizlik ürünlerinin, böcek ilaçlarının, çözücülerin ve eski borulardaki içme suyunda kurşunların da zararlı olabileceğini unutmayın. Günlük rutininizle ilgili olarak doktorunuzla ile konuşun, böylece evinizdeki ve işyerinizdeki tehlikeleri önlemek veya ortadan kaldırmak için çözümler bulabilirsin.